Въпроси и отговори | Корпоративни услуги на Идънред
България
Свържете се с нас
Онлайн чат
Поръчка онлайн

Намери отговор

на всички свои въпроси, свързани с продуктите на Идънред

Въпроси, свързани с ваучерите за храна:

1. Какво представляват ваучерите за храна?

Ваучерите за храна са допълнителна социална придобивка, предоставяна от работодателите на техните служители за подпомагане на покупателната способност и увеличаване на тяхната мотивация. Те са освободени от данъци и осигуровки в размер до 80 лв. на месец на работник. Ваучерите за храна могат да бъдат използвани за храна, хранителни продукти, безалкохолни напитки, а от 1 април 2022 г. се планира увеличение на техния необлагаем размер на 200 лв., като с тях ще могат да се заплащат битови сметки за ток и вода. Тази промяна ще касае само ваучерите за храна, регулирани от Наредба 7. Над 10 хил. търговски обекта в цялата страна приемат ваучери за храна, като това включва ресторанти, заведения за бързо хранене, магазини и супермаркети.

2. Мога ли да поръчам Ваучер Храна като физическо лице?

Ваучери за храна се отпечатват само след подписан договор между Идънред България и юридическо лице. На името на физически лица не може да се издават ваучери.

3. Наруших цялостта на ваучера си. Как да постъпя?

Изпратете снимка на ваучера и вашите данни за контакт на имейл bulgaria@edenred.com. След като видим до каква степен е нарушена цялостта на ваучера, ще се свържем с вас.

4. Къде мога да си използвам ваучерите?

Списък с обектите, в които може да използвате ваучерите, може да намерите тук.

5. Кой ще поеме предстоящото облагане с 20% ДДС на ваучерите за храна?

Относно данъчното третиране на ваучерите за храна, предстоящата промяна няма да засегне потребителите на ваучери за храна и работодателите. 

През 2022 г. ДДC peжимът зa вayчepитe щe ocтaнe тaĸъв, ĸaĸъвтo е дo мoмeнтa. Πpи зaĸyпyвaнe нa вayчepи oт работодателите и пpи пpeдocтaвянeтo им нa cлyжитeлитe нe ce нaчиcлявa ДДC. Дaнъĸът ce нaчиcлявa при зaплaщaнeтo c вayчepи нa пoĸyпĸи oт тъpгoвcĸитe oбeĸти. Например, ако получавате 80 лв. на месец, ще продължите да получавате 80 лв.

6. Кой има право да получава ваучери за храна?

Право да получават ваучери за храна имат вcичĸи cлyжитeли в cъoтвeтнaтa фиpмa, бeз изĸлючeния. Bĸлючитeлнo  изпълнитeлнитe диpeĸтopи, yпpaвитeлитe, вcичĸи лицa нa тpyдoви дoгoвopи или на дoгoвopи зa yпpaвлeниe и ĸoнтpoл.

7. Собственик на фирма може ли да ползва ваучери или е само за служители на трудов договор?

Собственикът също може да ползва ваучерите за храна, стига да е на договор за управление.

8. Могат ли самоосигуряващи се лица да поръчат ваучери за храна?

Самоосигуряващите се лица нямат право да получават ваучери за храна. Само тези на трудов договор или на договор за управление могат да получават ваучери за храна.

9. Бюджетни институции могат ли да получават ваучери за храна и полагат ли им се?

Бюджетните институции също могат да предоставят ваучери спрямо своя бюджет и решенията на ръководството и представителите на работниците.

10. Колко човека персонал е минимумът за поръчка на ваучери за храна?

Няма изискване за минимална бройка персонал за поръчката на ваучери.

11. Кой плаща ваучерите за храна?

Ваучерите за храна се заплащат от фирмата, която ги предоставя на служителите си. Поръчката на ваучери за храна освобождава работодателя и служителя от удръжка на данъци и осигурителни вноски върху сумата на ваучерите за храна.

12. Защо получавам по-малко, като размерът на ваучерите е 80 лв.?

Законът определя горната необлагаема граница на ваучерите. Не всички работодатели могат да си позволят да отделят от бюджета си средства за ваучерите, които да достигнат горната граница, тъй като ваучерите се заплащат от фирмата, която ги предоставя на служителите си.

13. Има ли минимална и максимална сума на ваучерите за храна?

Няма минимална стойност на ваучерите. Въпреки дискусиите за вдигане на необлагаемата стойност на ваучерите за храна по Наредба 7 от 80 лв. на 200 лв., на този етап тя все още е 80 лв. След приемането на бюджета за 2022 г. се предвижда тя да нарасне до 200 лв. Увеличението на сумата се обсъжда в момента и ще влезе в сила от 1 април. Идеята е с ваучерите да се купува не само храна, а също така да се плащат сметки за ток, газ, вода и парно.

14. Могат ли ваучерите да се използват за заплащане на битови нужди?

В законопроекта за Бюджет 2022 г. се предвижда ваучерите за храна да могат да се използват и за заплащане на битови сметки за електроенергия и вода. Предстои това да бъде одобрено от Народното събрание. Засега не е гласувано и одобрено.

15. Ваучерите за храна влизат ли в осигурителния доход? Намаляват ли стойността на пенсията?

Ваучерите за храна се дават допълнително върху брутното трудово възнаграждение, от което се изчисляват осигурителните вноски. Тоест те не фигурират в самото изчисление за осигурителните вноски от брутното трудово възнаграждение и съответно нищо не пада или се покачва.

16. Какво означава 100% освобождаване от данъци?

100% освобождаване от данъци и осигурителни вноски означава, че по закон сумата до 80 лв. (на този етап) за ваучерите за храна е освободена напълно от данъци и осигурителни вноски, както за служителя, така и за работодателя.

Например ако работодателят иска да даде бонус на служителя си с 80 лв. повече и преведе този бонус към заплатата, ще плати данъци и осигуровки. Ако ги даде под формата на ваучери за храна, ще си спести данъците и осигуровките върху тази сума.

17. Кaĸви ca зaĸoнoвитe изиcĸвaния зa пoлзвaнe нa дaнъчни oблeĸчeния oт фиpмитe, жeлaeщи дa paздaвaт вayчepи?

За да може компанията да раздава ваучери за храна на служители си и да ползва данъчни облекчения е необходимо да има сключен трудов договор между компанията и работниците, както и ваучерите за храна да се получават от всички служители, които към момента работят на трудов договор към компанията. Освен това, работодателят не трябва да има публични задължения за данъци и осигурителни вноски към хазната.

18. Получава ли операторът на ваучери за храна комисиона и какъв е размерът?

Като всяка услуга, която компаниите предлагат, всеки лицензиран оператор на ваучери за храна има своя комисиона, която покрива отпечатване на ваучерите и други разходи. Комисионата е индивидуална за всеки клиент и на човек на месец се спестяват по 42,60 лв.

Въпроси, свързани с Идънред картите:

1. Какво е Edenred Mastercard и къде мога да я използвам?

Edenred Mastercard е предплатена, презареждаема карта за пазаруване, която може да бъде използвана на всички ПОС терминали, приемащи разплащания с Mastercard, както и за онлайн покупки.

В случаите, в които към картата има допълнителна инструкция за използването и, то тогава тя може да бъде използвана само в описаните търговски обекти.

2. Как мога да плащам с картата си?

За да използваш своята карта, тя трябва да бъде активирана и да разполагаш със своя ПИН код. При плащане на продукти или услуги, тяхната стойност се изтегля от твоята карта, ако в нея има достатъчно налично салдо. Ако сумата на трансакцията е по-висока от наличното салдо, трансакцията ще бъде отказана.

Можеш да избереш плащане чрез поставяне на картата в ПОС терминал и въвеждане на ПИН код, или с помощта на „безконтактна“ технология, като просто проближиш картата до специалния четец, показващ символа „Безконтактна“.

  • За безконтактни плащания под 100 лв, не е необходимо въвеждане на ПИН код. За всяка 6-та безконтактна трансакция под 100 лв., плащането ще може да се осъществи с използване на чип и въвеждане на ПИН код.
  • За безконтактни плащания над 100 лв, се изисква потвърждение чрез ПИН код
  • За всяка неуспешна „безконтактна“ трансакция, плащането трябва да се рестартира по стандартния начин, като се постави картата в ПОС терминал
3. Как да активирам картата си?

За да можеш да използваш картата си, първо трябва да я активираш.

Имаш ли MyEdenred профил? 

  • Влез в твоя MyEdenred профил на myedenred.bg, избери функцията Добави карта в горния ляв ъгъл и следвай инструкциите. Ще са ти необходими Серийният номер, изписан на гърба на картата, последните 4 цифри от 16-цифреният номер, изписан на лицето на картата.
  • След като добавиш своята карта, ще бъдеш попитан за активационния код, изписан в долния десен ъгъл на придружителното писмо, с което си получил картата си, както и за CVC2 кода (трицифрен код), изписан на гърба на картата.
  • Въведи желания от теб ПИН код.
  • Картата е готова за пазаруване

Все още нямаш MyEdenred?

  • За да създадеш myedenred профил, влез на myedenred.bg, натисни бутона Създай акаунт и следвай стъпките.
  • Важно: Въведи актуален мобилен телефон, на който при онлайн пазаруване ще изпращаме код за потвърждение на покупката ти при търговци, които изискват такъв.
  • За да добавиш и активираш картата си, следвай стъпките от предходната точка
4. Как да получа своя ПИН код?

Ще получиш своя ПИН код по време на добавяне и активация на картата в портала myedenred.bg или мобилното приложение myedenred.bg, както и ще можеш да го проверяваш по всяко време през меню Виж ПИН.

5. Изгубих кода си за активация, какво да направя?

При изгубен код за активация се свържи с компанията, от която си получил картата си или с нашия контактен център на 0700 1 333 6.

6. Забравих ПИН кода на картата си, какво да направя?

Можеш да проверяваш своя ПИН по всяко време в профила си в myedenred.bg или в мобилното приложение MyEdenred като отидеш на меню Виж ПИН.

  1. Ако все още нямаш регистрация, отиди на myedenred.bg, натисни бутона Създай акаунт и следвай стъпките.
  2. След като създадеш профила си, добави своята карта през меню Добави карта и след като кликнеш върху картата, избери меню Виж ПИН.
  3. Ще поискаме от теб да въведеш отново потребителско ти име и парола, както и CVC2 кода от гърба на твоята карта.
7. Мога ли да тегля от наличността по картата на бакомат?

Не. Сумата от картата може да се използва само за разплащания на ПОС терминал и за онлайн покупки.

8. Каква е валидността на картата ми?

Месецът и годината на валидност на твоята карта са изписани на предната ѝ страна във формат мм/гг.

9. Какво се случва, ако няколко пъти въведа грешен ПИН код?

Ако въведете грешен ПИН код три поредни пъти, картата се блокира за известен период от време, след което се разблокира автоматично.

10. Какво представлява новият потребителски портал и мобилната апликация MyEdenred?

С новия MyEdenred можеш лесно да управляваш твоите Edenred карти, както и да:

  • Активираш картата си
  • Следиш баланса и трансакциите си по всяко време
  • Имаш достъп до редица промоционални оферти
  • Направи своята регистрация на myedenred.bg или изтегли мобилното приложение MyEdenred от App store или Google play.
11. Мога ли да използвам портала myedenred.bg и мобилното приложение MyEdenred с една регистрация?

Да, можеш! Независимо къде се регистрираш първо, можеш да използваш същото потребителско име и парола на двете места.

12. Имам регистрация в стария портал на Идънред, мога ли да я използвам?

Не можеш да използваш данните си от стария портал. Нужно е да си направиш нова регистрация и отново да добавиш картите си в него.

13. Не мога да вляза в акаунта си.
  • Няма акаунт с дадения имейл адрес – опитай с друг имейл адрес.
  • Паролата не е правилна. Ако не си спомняш паролата, използвай функцията Забравена парола
  • Акаунтът е блокиран – въвел си 5 опита за влизане с грешна парола. Акаунтът ще се разблокира автоматично след 30 мин.
14. Какъв е балансът по картата ми?

Можеш да проверяваш своя баланс по всяко време в профила си в myedenred.bg или в мобилното приложение MyEdenred.

15. Къде мога да проверя движенията по картата ми?

Можеш да видиш всички движения на средствата по картата ти в раздел Моите карти.
В списъка с карти избираш картата, за която искаш да направиш проверка и движенията се визуализират.

16. Как да добавя втора карта към акаунта си?

Ако имаш нова карта, която искаш да добавиш в профила си в myedenred.bg или в мобилното приложение MyEdenred, е необходимо да влезеш с регистрацията на едно от двете места и да избереш опцията "Добавяне на нова карта".

17. Изгубих картата си, какво да направя?

За да защитиш средствата по картата си, влез в профила си в myedenred.bg или в мобилното приложение MyEdenred, и избери меню Блокирай карта в опциите на картата.
Ако в последствие намериш картата си, можеш да я разблокираш като избереш меню Отблокирай карта.
Ако не успееш да откриеш картата си, трябва да се обърнеш към компанията, която ти е предоставила картата или да се свържеш с нашия контактен център на телефон 0700 1 333 6. 

18. Къде мога да открия Общите условия свързани с използването на моята карта?

Общите условия свързани с използването на картата можеш да откриеш в секция “Повече“ в мобилното приложение MyEdenred, както и в секцията с профилна информация в горния десен ъгъл на началната страница в myedenred.bg

Общите условия можеш да прочетеш и директно тук.

19. Как мога да сменя паролата си?

Ако забравиш паролата си, в логин страницата натисни върху Забравена парола и следвай стъпките.

Въведи имейлът, с който си направил регистрацията си. Във входящата си поща ще откриеш имейл за промяна на парола. След като кликнеш на бутона Смени парола, можеш да въведеш своята нова парола.  

20. Мога ли да изтрия профила си?

Профилът може да бъде изтрит от менюто с личните ти данни, което се намира в горния десен ъгъл на екрана. След изтриване на профила, той не може да бъде възстановен, както и картата няма да може да бъде добавена в нов такъв.

Ако изтриеш профила си, ще можеш да продължиш да използваш картата си, както до момента.